Polityka produktu

Podstawowe znaczenie w marketingu ma produkt. Doświadczenie uczy, że długookresowy sukces rynkowy odnosiły te firmy, które oferowały dobry produkt – dostosowywany do zmieniających się potrzeb odbiorców i konkurencyjny.

Produkt w marketingu rozumie się szeroko. Produktem nazywamy każdy obiekt rynkowej wymiany lub wszystko co można oferować na rynku. Jest też rozumiany jako nierozdzielna kombinacja różnych atrybutów i wartości – materialnych i niematerialnych – które dopiero jako kompleks są przedmiotem oceny nabywcy, decydują o zakupie i stopniu zaspokajania jego potrzeb.1

Produktem w rozumieniu marketingowym nazywamy dobro lub usługę zdolne do zaspokojenia ludzkich potrzeb.2

Na użytek marketingu wyodrębnia się różne grupy produktów, które są przedmiotem odmiennej polityki marketingowej.

Ze względu na przeznaczenie produkty można podzielić na:

● konsumpcyjne – zaspokajające potrzeby jednostek i grup nabywców lub gospodarstw domowych,

● zaopatrzeniowe – nabywane w celu wytworzenia innych dóbr i usług.

Ze względu na cechy fizyczne i sposób użytkowania czy konsumowania produkty dzieli się na:

● dobra nietrwałe – zużywane są jednorazowo lub kilkurazowo, są one szybko zużywane i często kupowane, dlatego też są powszechnie dostępne w sieci handlowej,

● dobra trwałe (trwałego użytku) – są z reguły użytkowane wielokrotnie i przez dłuższy czas,

● usługi – to produkty niematerialne, różne rodzaje działalności o znacznym zróżnicowaniu i wahaniach jakości, którą trudno skontrolować przed zakupem.


1 Andrzej Wiśniewski „Marketing”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997r., s. 76.

2 Teodor Kramer „Podstawy marketingu”, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1995r., s. 93.

About pracemagisterskie

Piszę prace magisterskie

Posted on Czerwiec 3, 2012, in Prace magisterskie z marketingu and tagged . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s