Dane marketingowe

Dane marketingowe stanowią źródło informacji dla menedżerów przedsiębiorstwa. Informacje z jakimi mają do czynienia menedżerowie, pochodzą z dwóch źródeł – zewnętrznego otoczenia firmy oraz z samego przedsiębiorstwa. Źródła wewnętrzne opierają się albo na informacjach pochodzących bezpośrednio z działu marketingu, albo na informacjach tworzonych w innych działach przedsiębiorstwa. Z kolei w ramach źródeł zewnętrznych wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje informacji: informacje makro- i mikrośrodowiskowe.

Informacje makrośrodowiskowe mają bardzo poważny wpływ na strategię działania przedsiębiorstwa i są zazwyczaj do dyspozycji menedżera w postaci publikowanych przez różne instytucje i organizacje statystyk, raportów i opracowań. Zakres tematyczny publikacji wykorzystywanych przez menedżerów dotyczy następujących obszarów środowiska działania przedsiębiorstwa:

● Demografia.

Dane demograficzne uzyskuje się w wyniku badań cech populacji, a także ewidencji podstawowych faktów demograficznych np.: urodzeń, zgonów. Wszystkie analizy pozwalają menedżerom na stosunkowo szybkie reagowanie i wyprzedzanie zmian, powodujących kształtowanie się nowych trendów i postaw w dziedzinie konsumpcji towarów i usług przez różne grupy ludności.

● Ekonomia.

Menedżerowie najlepiej wiedzą, że podczas analizy rynku ważne są nie tylko społeczno-demograficzne cechy potencjalnych klientów, ale również ich możliwości finansowe związane z szansami zarabiania pieniędzy. Każdy menedżer wie, że w okresie wzrostu gospodarczego przedsiębiorstwo powinno w swojej strategii kłaść znaczny nacisk na: innowacyjność produktów, ich różnicowanie, podążanie za najnowszymi trendami mody i technologii, oraz na większą elastyczność w planowaniu i produkcji. Z punktu widzenia menedżera najbardziej pożądany jest wzrost siły nabywczej konsumentów poprzez realny wzrost ich indywidualnych dochodów, który przekłada się zazwyczaj szybko na wielkość poziomu sprzedaży.

● Konkurencja.

Wolny rynek opiera się na konkurencji, która stymuluje przedsiębiorstwa do tworzenia i dostarczania klientom coraz większej wartości dodanej poprzez oferowanie im coraz bardziej kompleksowych produktów i usług. Głównym celem konkurencji jest uzyskanie jak największego udziału w rynku.

● Społeczeństwo i kultura.

Społeczeństwo i kultura bezpośrednio wpływają na działania marketingowe firmy i dlatego żaden menedżer nie może ich lekceważyć. W ramach marketingu, kultura bywa definiowana jako „zbiór przekonań, wartości i zwyczajów, które służą do kierowania zachowaniem członków danego społeczeństwa”. W kontekście decyzji, jakie podejmuje menedżer, znajomość zarówno przekonań, wartości, jak i zwyczajów konsumentów pozwala na przewidywanie ich zachowań odnoszących się do nabywanych produktów. Znajomość wszystkich mechanizmów społeczno-kulturowych pozwala menedżerom na oparcie strategii marketingowych ich przedsiębiorstw na charakterystycznych dla danego społeczeństwa wartościach oraz umożliwia skuteczną komunikację z potencjalnymi klientami na podstawie społecznie aprobowanego znaczenia tych wartości.

● Prawo i polityka.

Te dwa czynniki są ze sobą silnie związane, tworząc w praktyce nierozerwalną całość. Dla menedżera zarządzającego firmą najważniejsze informacje pochodzą z dwóch obszarów: obowiązujących przepisów i ustaw, oraz aktualnych dokumentów rządowych.

● Technologia.

Wpływ nowych technologii na działania marketingowe odbywa się na dwóch płaszczyznach. Pierwsza z nich związana jest ze środowiskiem działania firmy, ze zmianami, jakie zachodzą w dziedzinie technologii wytwarzania i dystrybucji towarów oraz usług. Druga płaszczyzna oddziaływania technologii wiąże się bezpośrednio z warsztatem pracy menedżera tj. wykorzystaniem nowoczesnych systemów informatycznych, takich jak Marketingowy System Informacji (SIM) lub System Informacji Zarządczej (SIZ) przy podejmowaniu codziennych decyzji związanych z zarządzaniem firmą. Jednak nie tylko technologie informatyczne stanowią dla dzisiejszych menedżerów wyzwania. Są nimi również międzynarodowe standardy zarządzania i wytwarzania związane z wprowadzeniem systemów ISO 9000 oraz normy wymagane przez Unię Europejską. Wszystkie te elementy wymuszają konieczność ciągłego śledzenia przez menedżerów wszelkich zmian technologicznych oraz zachęcają do poszukiwania nowych nie znanych zastosowań dla nowo powstających technologii.

● Media.

Dotychczas w literaturze marketingowej media jako czynnik kształtujący środowisko działania firmy pojawiały się głównie w kontekście stosowanych narzędzi promotion mix. Należy jednak zwrócić uwagę nie tylko na sam fakt przenoszenia przez nie informacji, ale również na wpływ, jaki one wywierają poprzez tworzenie kontekstu, w którym się pojawiają różne informacje na temat produktów i rynków, czy nawet całych sektorów gospodarki. Od menedżerów kierujących działami marketingowymi wymaga się określenia typów mediów, jakie oddziałują na poszczególne rynki oraz systematycznego zbierania informacji użytecznych przy podejmowaniu decyzji.

● Środowisko naturalne.

Środowisko fizyczne, w jakim działa firma, to nie tylko obszar geograficzny, na którym się znajduje. Coraz większy nacisk, we wszelkiego rodzaju działaniach komunikacyjnych kładziony jest na ukazywanie przedsiębiorstwa i jego produktów jako uwzględniających wszelkiego rodzaju przepisy związane z ochroną środowiska.

About pracemagisterskie

Piszę prace magisterskie

Posted on Czerwiec 11, 2012, in Prace magisterskie z marketingu and tagged . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s