Prawo kategorii

Jeżeli nie możesz być pierwszy w danej kategorii, to ustanów nową kategorię, w której będziesz pierwszy.[1]

Tą zasadę autorzy ilustrują m. in. rynkiem komputerów. Pierwszym
i w związku z tym – zgodnie z pierwszym prawem – odnoszącym na tym rynku największe sukcesy jest koncern IBM. Zdawałoby się, że rynek ten został przez IBM całkowicie opanowany i nie ma na nim miejsca dla ewentualnej konkurencji. I tu wkracza prawo kategorii. Okazało się, że w ramach rynku komputerowego można stworzyć nowe kategorie, jakby „podkategorie” rynku głównego. Na tej zasadzie Digital Equipment Corporationstworzył kategorie minikomputerów (i oczywiście osiągnął w niej sukces), Cray Research stworzył pierwszy superkomputer, Convex pierwszy minisuperkomputer, Commodore Amiga pierwszy komputer multimedialny, Dell pierwszy sprzedawał komputery osobiste na telefoniczne zamówienie, itd. Każda z tych firm była twórcą nowej kategorii i każda z nich odniosła sukces na rynku – ta zbieżność nie może być dziełem przypadku.


[1] Al Ries, Jack Trout: 22 niezmienne prawa marketingu, PWE, Warszawa 1996, str. 21.

About pracemagisterskie

Piszę prace magisterskie

Posted on Czerwiec 27, 2012, in Prace magisterskie z marketingu and tagged . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s