Instrumenty oddziałujące bezpośrednio na klienta

Instrumenty oddziałujące bezpośrednio na klienta mają za zadanie zbliżyć konsumenta do produktu istniejącego na rynku. Do tej grupy należą:

  • reklama;
  • public relations;
  • sponsorowanie.

Instrumenty działające na produkt mają zadanie zbliżenia produktu do konsumenta. W tej grupie znajdują się:

  • sprzedaż osobista;
  • promocja.

Zasadnicze instrumenty aktywizacji sprzedaży przedstawione zostały w poniższej tabeli:

Tabela 1. Przykładowe środki (instrumenty) aktywizacji sprzedaży.

 

Reklama Sprzedaż osobista Promocja sprzedaży Public
relations
  • telewizja, radio
  •   gazety
  •   czasopisma
  •   opakowanie
  •   ulotki
  •   katalogi
  •   broszury
  •   outdoor
  •   wystawy w         sklepach
  • prezentacje
  • negocjacje handlowe
  • telemarketing
  • bodźce materialne
  • próbki
  • targi i giełdy
  • konkursy
  • loterie
  • upominki
  • premie
  • targi i giełdy
  • wystawy
  • pokazy
  • kupony
  • rabaty
  •   materiały dla prasy
  •   konferencje
  •   seminaria
  •   przemówienia
  • raporty roczne
  • dotacje (datki)
  •   publikacje
  •   biuletyny

Źródło: L. Garbarski i inni. Marketing. Punkt zwrotny …,str. 461. 

Instrumenty aktywizacji sprzedaży działają zarówno na podaż jak
i na popyt. Bezpośrednio na popyt poszczególnych uczestników rynku (głównie konsumentów) oddziałuje pierwsza grupa instrumentów. Druga grupa oddziałuje bezpośrednio na podaż przedsiębiorstwa produkcyjnego
i handlowego. Sprzedaż osobista czy promocja sprzedaży (które zazwyczaj wzajemnie się uzupełniają) mogą zwiększyć stopień atrakcyjności podaży. Obydwa wspomniane elementy powinny również wpływać na stopień atrakcyjności podaży produktów oferowanych handlowi przez producenta.

Nie w pełni rozwinięty system komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem, polegający na niedostatecznym stosowaniu przez przedsiębiorstwo produkcyjne reklamy i public relations wobec handlu, może wpływać na mało skuteczne oddziaływanie tych instrumentów na konsumentów. Instrumenty aktywizacji sprzedaży uruchamiane przez handel i producenta musza być także skoordynowane pod względem treści, formy i czasu uruchamiania, aby w pożądanym stopniu wpływały na konsumentów.[1]


[1] L. Garbarski i inni, Marketing. Punkt zwrotny …,str. 463.

About pracemagisterskie

Piszę prace magisterskie

Posted on Lipiec 24, 2012, in Prace magisterskie z marketingu and tagged . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s