Postrzeganie produktu przez klienta

Każdy produkt może być rozpatrywany w trzech różnych aspektach (podstawowym, poszerzonym, globalnym), dopiero jednak ich suma decyduje o ostatecznym postrzeganiu produktu przez klienta. Planując strategię rozwoju produktu, należy więc spojrzeć na niego z trzech różnych punktów widzenia. Na każdym z tych poziomów źródła przewagi konkurencyjnej produktu mogą być różne. Stąd też konieczna staje się ocena, który z tych poziomów jest dla klienta najistotniejszy z uwagi na rodzaj konkurencji panujący na wybranym przez firmę rynku. Błędem wielu przedsiębiorców jest nadmierne definiowanie produktu w ujęciu typowo technicznym lub technologicznym. Problemem każdego przedsiębiorstwa jest określenie optymalnej liczby wytwarzanych produktów lub usług. Producent musi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w interesie jego strategii leży poszerzenie gamy czy jej zawężenie. Formułowanie wszelkich ocen na ten temat musi być powiązane ze strategią i pozycją firmy na rynku. Decyzja o rozszerzeniu lub zawężeniu gamy jest jedną z kluczowych decyzji wpływających na pozycję firmy na rynku. Dla każdego przedsiębiorstwa problemem strategicznym jest podział własnej gamy na trzy poziomy: górny, środkowy oraz dolny. Podstawowym kryterium klasyfikacji powinien być poziom cen powiązany z jakością wyrobów. Podział zależy w ogromnym stopniu od pozycji firmy na rynku. Decyzje dotyczące gamy produktu są jednak ściśle powiązane z decyzjami cenowymi. Menedżer powinien umieć odpowiedzieć na pytanie, czy jego firma zamierza być wyłącznie dostawcą produktów z określonego pułapu cenowego, czy też dostawcą szerokiej gamy wyrobów. Ważnym wyzwaniem dla przedsiębiorstwa jest takie zbudowanie gamy, aby każdy z wyrobów pełnił w niej określoną funkcję. Należy więc wyodrębnić produkty o zupełnie odmiennych funkcjach:

● produkty pełniące funkcje liderów gamy,

● produkty zwracające uwagę i zainteresowanie klienta,

● produkty przygotowujące kierunek przyszłej ekspansji firmy,

● produkty o funkcji regulacyjnej, ich rola polega na przejęciu części kosztów stałych i tym samym zrekompensowaniu sezonowych wahań sprzedaży produktów pełniących rolę liderów,

● produkty o funkcji taktycznej, reagują na pewne działania konkurencji.

[Tomasz Domański, Paweł Kowalski „Marketing dla menedżerów”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź 1998r, s. 187]

About pracemagisterskie

Piszę prace magisterskie

Posted on Lipiec 31, 2012, in Prace magisterskie z marketingu and tagged . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s