Cykl życia produktu

Ważnym zagadnieniem w polityce produktu jest także cykl życia produktu. Jest to okres od chwili wejścia produktu na rynek do jego wycofania. Cykl życia produktu składa się z czterech faz:

● I faza – powstania

● II faza – rozwoju rynku

● III faza – stabilizacji rynku (dojrzałości)

● IV faza – schyłkowa (rynek recesji).

Pierwsza faza to faza tworzenia się. Charakteryzuje się ona dużą stopą niepewności technicznej, mała liczba firm działających na rynku, duże koszty produkcji, mały popyt ze strony nabywców, bardzo niski poziom rentowności, brak ustalonych reguł gry, czyli norm, nieustalone strefy wpływu poszczególnych przedsiębiorstw, czyli niże rynkowe, małe obroty, małe wyniki działalności.

Druga faza charakteryzuje się dużą dynamiką sprzedaży, powoduje wzrost obrotów, któremu towarzyszy zwiększenie rentowności przedsiębiorstwa. Ta faza związana jest z dużą ilością przedsiębiorstw.

Trzecia faza to granica między fazą rozwoju a dojrzałości. Występuje spadek wzrostu sprzedaży, krańcowe zyski zmniejszają się, mniejsze tempo dynamiki sprzedaży, występują problemy wykorzystania mocy wytwórczych, spada rentowność, w dużym stopniu wzrasta znaczenie działań marketingowych.

Czwarta faza – powstaje rynek nowego produktu, lepszego od poprzedniego.

About pracemagisterskie

Piszę prace magisterskie

Posted on Sierpień 1, 2012, in Prace magisterskie z marketingu and tagged . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s