Tendencje w zakresie liczby osób korzystających z Internetu

Internet daje możliwość szybkiej i sprawnej komunikacji z dowolnym innym użytkownikiem sieci. Odpowiedź na pytanie z iloma osobami można prowadzić te komunikacje pozwoli na określenie opłacalności jakichkolwiek działań marketingowych poprzez Internet i jego atrakcyjności w stosunku do innych narzędzi. Dane te s zasadnicze dla podjęcia tych działań, decydują one o promocji w Internecie lub rozpoczęciu sprzedaży.

Liczba osób korzystających z Internetu jest trudna do ustalenia, gdyż każdy komputer przyłączony do sieci ma najczęściej więcej niż jednego użytkownika, a można jedynie szacowac ile osób przypada na każdy terminal. Na świecie z Internetu korzystało pod koniec 1996 roku około 80 mln osób.

Ocenia się, że w 2000 roku z Internetu będzie korzystało ponad 160 mln ludzi. Warto nadmienic, że jeszcze na początku 1996 roku prognozowano te liczbe na 100 mln, jednak okazało się, że już w połowie 1996 roku liczba użytkowników wzrosła do 80 mln.

W Polsce było włączonych do sieci w kwietniu 1997 roku 60336 komputerów. WyraŹny wzrost ich liczby od stycznia 1995 widoczny jest na wykresie 3.

Zwyczajowo zakłada się, że z jednego komputera dołączonego do Internetu korzysta średnio 10 użytkowników. Oznaczałoby to, że w Polsce liczba użytkowników Internetu przekroczyła pół miliona. Badania nie obejmują jednak użytkowników korzystających z połączenia oferowanego przez Telekomunikacje Polską SA, które cieszy się dużą popularnością, nie ma jednak nawet szacunkowych danych o liczbie klientów tej usługi. Utrudnia to ustalenie liczby użytkowników Internetu w naszym kraju, a oceny mówiące, że liczba użytkowników Internetu w Polsce zawiera się miedzy 300 tysięcy, a 1 milionem nie stanowią wartości dla firm starających się ocenic atrakcyjność Internetu. Bez wątpliwości pozostaje, że Polska jest liderem Europy Wschodniej (łącznie z Rosją) pod względem ilośći komputerów w Internecie, choc o dystansie do krajów rozwinietych może świadczyc fakt, że w Holandii w sieci jest przeszło 270 tysięcy, a w Szwecji ponad 500 tysięcy komputerów (najbardziej rozwinieta sieć w Europie).

Przyrost liczby polskich uczestników Internetu posiada znacznie wyższą dynamike niż przyrost w analogicznym okresie ich globalnej liczby. Wynika to z opóŹnionej popularności sieci w Polsce w stosunku do krajów rozwinietych i skumulowania się wzrostu tej popularności.

W Polsce istnieje obecnie duża grupa potencjalnych użytkowników Internetu. Ocenia się, że około milion osób ma w domu dostep do komputera i telefonu jednoczęśnie i wraz z przewidywanym rozwojem usług telekomunikacyjnych oraz wzrostem zamożności społeczeństwa liczebnośc tej grupy będzie wzrastac. Niewielka jest popularnośc Internetu w firmach i urzedach, a to przecież w dużej mierze w nich ludzie korzystają z Internetu w USA i Europie Zachodniej. Można zatem oczekiwac, że nastąpi poważny wzrost liczby użytkowników w instytucjach. Ponadto realizowany jest program podłączenia do Internetu wszystkich polskich szkół średnich do 2000 roku (obecnie w Internecie jest ich około 200).

Wzrost liczby użytkowników, szczególnie instytucji powinien doprowadzić do obniżki cen za usługi providerów, co pozwoli korzystac z sieci większej liczbie gospodarstw domowych.

Trafna prognoza liczby użytkowników Internetu zarówno na świecie jak i w Polsce nie jest możliwa, gdyż nikt nie wie, jak będzie wyglądał dalszy rozwój sieci. Można na zasadzie analogii do cyklu życia produktu wnioskowac, że Internet dotrze w przyszłości do fazy stabilizacji i zejścia. Na podstawie wykresu 2 można stwierdzić, że obecnie jest to faza wzrostu. Pytania o to, do kiedy będzie ona trwac i czy Internet rzeczywiście zachowa się zgodnie z cyklem życia produktów, czy też okaże się modą dekady, pozostają jeszcze bez zadowalających odpowiedzi.

About pracemagisterskie

Piszę prace magisterskie

Posted on Luty 2, 2013, in Prace dyplomowe z marketingu and tagged . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s