Zalety i wady produktu-mix

Różne warianty asortymentu zestawione ze sobą ze względu na stopień zróżnicowania oferty mają zalety i wady (Tablica 1). Istotne jest wyważenie złych i dobrych stron oferowanego klientom asortymentu produktów.

Tabela 1. Zalety i wady produktu-mix.

WARIANTY PRODUKTU-MIX  

ZALETY

 

WADY

 

LINIA PRODUKTÓW WĄSKA-GŁĘBOKA

 

-silna lojalność klientów

-wysoki stopień specjalizacji   sprzedawców

-dobry wizerunek

-niewielu niezadowolonych   klientów

 

 

-ograniczona widoczność na rynku

-niewielki przepływ klientów w   sklepie

-oferowana minimalna różnorodność   towarów

 

 

LINIA PRODUKTÓW WĄSKA-PŁYTKA

 

-minimalne koszty

-szybki obrót towarów

-zadowolenie klientów szukających   szybkiej i wygodnej obsługi

 

 

-ograniczenie możliwości ruchu w   sklepie

-mała różnorodność towarów

-klienci często nie znajdują   poszukiwanego towaru

 

LINIA PRODUKTÓW SZEROKA-GŁĘBOKA

 

– silna lojalność klientów

-szybki obrót towarów

-duża widoczność towarów na rynku

-możliwość dokonania potrzebnych   zakupów w jednym sklepie

ZALETY

 

-niski obrót niektórych towarów

-znaczne zamrożenie gotówki w   zapasach

-niezbyt dobry wizerunek

 

 

WADY

 

LINIA PRODUKTÓW SZEROKA-PŁYTKA

 

-duża przepustowość

-zakupy dokonywane w jednym   sklepie

-bardzo duża widoczność na rynku

-bardzo wygodne i szybkie zakupy

 

-ograniczona różnorodność

-niski obrót niektórych towarów

-słaby wizerunek

-klienci nie zawsze mogą kupić   to, czego chcą

 

Źródło: H. Mruk, I.P.Rutkowski, op. cit, s. 31

 

W ramach planowania asortymentu można wyróżnić następujące orientacje:69

  • orientacja na pochodzenie – ma miejsce wtedy, gdy asortyment determinowany jest przez surowce lub technologie produkcji (np. tekstylia, wyroby metalowe),
  • orientacja na potrzeby lub przyjemność – związana jest bezpośrednio z konsumentem i jego potrzebą nie tylko kupienia, ale i przeżycia tego wydarzenia (ekskluzywne sklepy, salony sprzedaży, pasaże kawiarniane – handlowe). Na przykład coraz więcej fryzjerów przechodzi dziś do innego pojmowania swojej działalności: podczas, gdy wcześniej sprzedawali oni tylko usługę „strzyżenie”, teraz zamieniają swoje zakłady w „salony piękności
  • orientacja na cenę – istnieje wtedy, gdy zestawienie asortymentu determinowane jest przez politykę cenową. Doskonałym przykładem są tu sklepy Aldi.
  • orientacja na oczywistość oferty – program determinowany jest przez samosprzedawalność produktu (oczywistą naturalność potrzeby oferowania produktu), czyli przez stopień koniecznego uzasadnienia oferty dla uświadomienia (przekonania) konsumenta. W zupełnie innej sytuacji znajdują się sklep spożywczy w porównaniu z salonem sprzedaży samochodów: w sklepie trudno sobie wyobrazić sprzedaż ubezpieczeń (polis ubezpieczeniowych), podczas, gdy u handlarza samochodów byłoby to całkiem naturalne.

Obecnie firmy zaczynają odchodzić od tradycyjnej branżowej orientacji kształtowania oferty i wprowadzać orientację na kompleksy potrzeb konsumpcyjnych. Te przedsiębiorstwa, które wykorzystują techniki marketingowe, doskonale wiedzą, że współczesnego nabywcę nie obchodzi to, z czego i w jakiej branży produkt wykonano, lecz to do czego on służy, jaką potrzebę zaspokaja i w jaki sposób. Sklepy odchodzą również od układania produktów według marki producenta. Współczesny klient chce wybierać poszczególne produkty (np. dyktafony, szampony) porównując w jednym miejscu artykuły różnych wytwórców.70


69 M. Otte, „Marketing”, Spółka GRATIS, Wrocław 1991, s. 77

70 H. Mruk, I. P. Rutkowski, op. cit., s. 28.

About pracemagisterskie

Piszę prace magisterskie

Posted on Lipiec 24, 2013, in Prace dyplomowe z marketingu and tagged . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s